Nauczanie w dwóch językach
I. Informacje ogólne
Określenie „w dwóch językach” odnosi się jedynie do nauczania języka mniejszości narodowej i jest przywilejem mniejszości. Nauczanie takie w przypadku mniejszości niemieckiej oparte jest o podstawę programową przedmiotu język mniejszości narodowej niemieckiej, podlega innym przepisom organizacyjnym i innemu finansowaniu niż nauczanie „dwujęzyczne”, które odnosi się do nauczania języka nowożytnego.
W porównaniu do nauczania języka nowożytnego nauczanie w dwóch językach uwzględnia rozwój dzieci i młodzieży z mniejszości niemieckiej na wielu płaszczyznach: w zakresie świadomości i tożsamości narodowej, integracji kulturowej, komunikacji językowej
II. Liczba uczniów potrzebna do wprowadzenia nauczania w dwóch językach
- Przedszkole lub oddział przedszkolny w szkole podstawowej – co najmniej 14 dzieci w przedszkolu
- Szkoły – co najmniej 7 uczniów na poziomie danej klasy (obowiązek utworzenia oddziału)
III. Tygodniowy wymiar godzin nauki języka mniejszości narodowej
- Przedszkole lub oddział przedszkolny w szkole podstawowej:
nauczyciel dwujęzyczny lub dwaj nauczyciele prowadzą zajęcia w językach polskim i niemieckim
- Szkoła podstawowa (klasy I-III):
4-5 godzin tyg. języka mniejszości narodowej
- Szkoła podstawowa (klasy IV-VIII):
5-6 godzin tyg. języka mniejszości narodowej
+ co najmniej 4 obowiązkowe zajęcia edukacyjne w dwóch językach (np. technika, przyroda, muzyka, biologia, historia/geografia ogólna),
zajęcia w języku polskim: język polski, historia w części dotyczącej historii Polski, geografia w części dotyczącej geografii Polski
IV. Roczny wymiar godzin nauki historii i kultury mniejszości narodowej
Szkoła podstawowa (klasa V, VI): min. 25 godzin
Wymiar godzin nauki języka mniejszości narodowej oraz nauki własnej historii i kultury w szkołach jest dostępny w formie załącznika (nr. 3) do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r
V. Finansowanie nauczania w dwóch językach
Finansowanie określa Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2024
Środki finansowe w ramach subwencji oświatowej dla uczniów mniejszości w roku 2024 wylicza się według wagi P31, czyli wagi dla uczniów lub słuchaczy należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym w oddziałach i szkołach, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w dwóch językach: polskim oraz języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym, będącym drugim językiem nauczania.
P31 = 0,600
Dla uczniów oddziałów i szkół, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w dwóch językach: polskim oraz języku mniejszości narodowej.
Kwota bazowa (Standard A): 8991 zł
Kwota uzupełniająca (zwiększająca standard A): 5394, 60 zł
Więcej informacji na temat finansowania różnych form nauczania języka mniejszości w zakładce „Finansowanie języka mniejszości”